פרשת משפטים 

 

 

איך מרוממים עם שָׁפֵל של עבדים לדרגות נבואה גבוהות?

עם ישראל הגיע לדרגת נבואה במעמד הר סיני שהיתה יותר גבוהה ממדרגת הנבואה של שאר הנביאים, כמו שנאמר שם "פָּנִים בְּפָנִים דִּבֶּר ה' עִמָּכֶם בָּהָר מִתּוֹךְ הָאֵשׁ" (דברים ה,ד), ומעין מה שנאמר אצל משה רבינו (במדבר פי"ב) "אִם יִהְיֶה נְבִיאֲכֶם ה' … לֹא כֵן עַבְדִּי מֹשֶׁה … פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּו". וצריך להבין שכל מטרת מעמד הר סיני היתה שנראה ונכיר את מדרגת הנבואה שהיתה למשה רבינו, וכמו שנאמר "הִנֵּה אָנֹכִי בָּא אֵלֶיךָ בְּעַב הֶעָנָן בַּעֲבוּר יִשְׁמַע הָעָם בְּדַבְּרִי עִמָּךְ וְגַם בְּךָ יַאֲמִינוּ לְעוֹלָם" רואים מכאן דבר מדהים שכל מעמד הר סיני היה בעבור משה, כי בלי משה אין התגלות, אין מעמד הר סיני ואין תורה.

 וכיון שה' בעצמו ירד על הר סיני לדבר עִם עַם ישראל, לכן ה' היה צריך להעלות ולרומם את ישראל למדרגה שהם ידעו ויבינו את דבר ה'. וזו היתה מדריגת אדם הראשון (שהוא תפארת הבריאה) קודם החטא, וכמו שכתוב (בראשית ב,ז) "וַיִּיצֶר ה' אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם עָפָר מִן הָאֲדָמָה וַיִּפַּח בְּאַפָּיו נִשְׁמַת חַיִּים". כיון שהיה יציר כפיו של הקב"ה וכל הבריאה נבראה בשבילו, היה לו קשר ישיר עם בורא העולם, כמו שנאמר (בראשית ג,ח) "וַיִּשְׁמְעוּ אֶת קוֹל ה' אֱלֹהִים מִתְהַלֵּךְ בַּגָּן לְרוּחַ הַיּוֹם", שמזה רואים שידעו להכיר ולזהות מיד את קולו של ה' בתוך הגן, כי מסתמא זו לא היתה הפעם הראשונה שהם שמעו את קולו, אלא שהיו קרובים לקב"ה וידעו להכיר אותו כמו ביחס בין אב לבנו. וזהו עצם עניין הקירבה וההתגלות של מעמד הר סיני שבו זכינו גם אנו לקשר ישיר וליחס שבינינו לה' כיחס של אב ובנו, שנדע לזהות ולהבין את דבר ה' כפי שמשה מסר לפרעה את קריאת החיבה שקרא עלינו "בְּנִי בְכֹרִי יִשְׂרָאֵל" (שמות ד,כב) שמראה את אהבתו הגדולה אלינו.

 

איפה ראינו שזכינו למעלת השלימות הזו?

גם בגופם זכו ישראל לראות שהם הגיעו למדרגת השלימות של הבריאה, כי הקב"ה ריפא את כל החולים ובעלי המומין במעמד הגדול הזה (מכילתא יתרו ט) והדבר הזה היה נצרך משום שה' רצה להביא אותנו למעלת אדם הראשון המושלם לפני החטא שהיה יציר כפיו של ה' שהוא כליל השלימות בגוף ובנשמה. 

וכן דבר זה רמוז במה שאמר ה' למשה בהתגלותו אליו בסנה "מִי שָׂם פֶּה לָאָדָם אוֹ מִי יָשׂוּם אִלֵּם אוֹ חֵרֵשׁ אוֹ פִקֵּחַ אוֹ עִוֵּר הֲלֹא אָנֹכִי ה'" (שמות ד,יא), שהוא בא ללמד ולרמוז לו כי אם יש מום באדם הרי שזה בגלל סיבות של תיקונים שהנשמה של האדם צריכה לעבור בשל טעויות מגלגולים קודמים, כי המצב המקורי הוא שהאדם הינו מושלם ללא שום מום ופגם, ובמעמד הר סיני תוקנו כל המומין בגשמיות וברוחניות. 

 

מדוע בתורה בשונה מכל הדתות אסור להתנתק מהוויות העולם הגשמי ?

אחרי שבמעמד האדיר והנורא של ירידת ה' על הר סיני שבה זכינו להעפיל לכאלו דרגות גבוהות מבחינה רוחנית, כעת עם ישראל צריך ללמוד איך כל זה משתלב עם גוף של בשר ודם שמלא בתאוות ויצרים שפלים, וזה בדיוק מה שפרשת משפטים באה ללמד אותנו, איך לחבר בין דרגת הנבואה העליונה שזכינו אליה לבין ההתמודדות עם היצרים של העולם הזה, כי זוהי תכלית הבריאה – להתמודד ולעמוד בנסיונות העוה"ז. וזהו ו' החיבור שפותחת בה פרשתינו 'ו – אלה המשפטים' שהיא באה לחבר בין הפרשה הזו לפרשת קבלת התורה, דהיינו בין הדרגות הרוחניות הגבוהות שאנו אמורים להגיע אליהם לבין הגוף השפל והבהמי. 

 

וזהו הדבר שהתורה מלמדת אותנו כאן, ומורה לנו כי אנו לא כמו הכתות של הדתות האחרות, שכאשר מגיעים לדרגות רוחניות פורשים מכל הוויות העולם, לא מתחתנים והולכים ומתבודדים ביערות, שדווקא הפעולה הזאת גורמת את התוצאה ההפוכה, כי כשהאדם מתבודד הרי שמחשבות היצר הרע מתגברות עליו, וכידוע כי כתות אלו הפורשים עצמם מהוויות העולם כביכול, הם אלו שעושים את הדברים החמורים והשפלים ביותר שאדם מהשורה לא היה מעלה על דעתו לרדת לכזו שפלות ובהמיות נבזית, ואילו אנו עם ישראל בניו של מקום, שתורת ה' הנקראת תורת חיים היא נר לרגלינו, והיא המלמדת אותנו לקדש את עצמינו דווקא דרך השתמשות ראויה ונכונה בגשמיות העולם הזה, ואיך לנתב את היצרים והדחפים למקומות הראויים לפי הכללים שבורא העולם קבע לנו, ואדרבה התנאי להגיע לדרגות הגבוהות הוא דווקא בזה שנדע להתמודד עם היצרים הבהמיים שלנו, ולדעת לשלוט בהם ולהתגבר עליהם, ולראות שכל דבר יהיה "בַּמִּדָּה בַּמִּשְׁקָל וּבַמְּשׂוּרָה" (ויקרא פי"ט). 

 

איך נתקן את הדעות המקולקלות של העולם המערבי "הנאור" ?

אנו רואים בחוש כיצד הדעות השמאלניות והכפירה ושנאת החיים שולטות בעולם כולו, והעולם יורד מיום ליום לשפלות עמוקה יותר, וכל זה נובע מחטא עץ הדעת, שעניינו הוא שמרוב ידיעות לא נדע כיצד להבדיל בין הטמא לטהור והמותר והאסור, ולכן באוסרו עלינו לאכול מעץ הדעת, מטרת ה' היא להגן עלינו, ופשוט לנו שאין ה' חפץ בחוסר דעת חלילה, שהרי אדרבה תכלית הבריאה היא לבוא למדרגה שניבא עליה הנביא ישעיהו כי לעת"ל הכח שינקה את העולם מכל הקלקולים וההשחתות המשתוללות בעולם הוא כח דעת ה', כמו שכתוב "לֹא יָרֵעוּ וְלֹא יַשְׁחִיתוּ בְּכָל הַר קָדְשִׁי כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת ה' כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים".

 

איך אפשר לחשוב על אכילה ושתיה בזמן שרואים את האלוהים ?

נאמר בסוף הפרשה "וַיִּרְאוּ אֵת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל וְתַחַת רַגְלָיו כְּמַעֲשֵׂה לִבְנַת הַסַּפִּיר וּכְעֶצֶם הַשָּׁמַיִם לָטֹהַר: … וַיֶּחֱזוּ אֶת הָאֱלֹהִים וַיֹּאכְלוּ וַיִּשְׁתּוּ" שזה פלא גדול היאך אפשר לחשוב על אכילה ושתיה בזמן שרואים את האלוהים ולכאו' זה תרתי דסתרי, אלא התורה באה ללמד אותנו שהדרך להגיע למעלות עליונות הוא דווקא מתוך אכילה ושתיה, שעל ידי שאנו מברכים ורק אח"כ אוכלים ושותים, בזה אנו מתקנים את הנשמות שעלולות להיות מגולגלות בו, וממילא זוכים על ידם להתרומם. 

כי כל העבודה של העוה"ז הוא לתקן את החטא של אדם הראשון, שבמעשה החטא שלו הכניס את היצר הרע לתוך הגוף שבתוכו נמצאת הנשמה הקדושה, ועי"ז נתערבו יחדיו כוחות הרע עם כוחות הטוב, ומזה נוצר בלבול גדול בכל העולם, ועבודתינו היא לברר את הרע מהטוב, את המוץ מהתבן, וזה נעשה על ידי הקדמת הברכה והכוונה באכילה ושתיה כראוי של מאכלים כשרים שמתקנים את הנשמות המגולגלות בהם. 

 

האם מותר ללכת לערכאות העכו"ם כשנראה שבדיניהם יש גם צדק ויושר ?

בפרשת משפטים התורה מאריכה לכסות את כל שטחי החיים, ונותנת לנו הלכות וחוקים ומשפטים, בין אדם לחבירו, בין בעל לאשתו, ובין עבד לאדונו, ובכל ענייני החיים לפרטי פרטים. בפתיחת הפרשה התורה מזהירה אותנו שהדינים והמשפטים האלו מיוחדים אך ורק לעם ישראל, וכפי שדרשו "וְאֵלֶּה הַמִּשְׁפָּטִים אֲשֶׁר תָּשִׂים לִפְנֵיהֶם" – 'לפניהם – ולא לפני עכו"ם', ללמדינו שחובת שני יהודים לבוא ולהתדיין בדין תורה דווקא בבתי דין שלנו, ולא ללכת לערכאות של גויים, וכמ"ש "כִּי יִפָּלֵא מִמְּךָ דָבָר לַמִּשְׁפָּט בֵּין דָּם לְדָם בֵּין דִּין לְדִין וּבֵין נֶגַע לָנֶגַע דִּבְרֵי רִיבֹת בִּשְׁעָרֶיךָ וְקַמְתָּ וְעָלִיתָ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחַר ה' אֱלֹהֶיךָ בּוֹ" (דברים יז,ח).

 

מהי יחודיותם של משפטי ישראל ביחס למשפטי העכו"ם?

והטעם שדווקא לישראל ניתנו הדינים והמשפטים האלו, שהם דינים נצחיים שלא יתכן בהם שינוי ופקפוק, הוא משום שרק עם ישראל קיבלו את התורה מפי הקב"ה בעצמו כפי שדרשו 'מפי הגבורה שמענום', וזכינו לכך מגודל אהבת ה' עלינו כמאמר הנביא (מלאכי א) "אָהַבְתִּי אֶתְכֶם אָמַר ה", ומאחר שהוא צופה הדורות מראש, "מַגִּיד מֵרֵאשִׁית אַחֲרִית" (ישעיהו פמ"ו) ויודע כל מה שהיה וכל מה שעתיד להיות, ויודע שאנו בני תמותה, בשר ודם שעלולים לחטוא, וגם ידע שאדה"ר יחטא, ולצורך זה נתן לנו את המתנה הכי גדולה שהיא האפשרות לתקן ולעשות תשובה, שנבראה כבר לפני בריאת העולם (פסחים נד:), ונתן לנו את החוקים והמשפטים הישרים והאמיתיים כדי שנתרומם על ידם. 

ולהבדיל אלפי הבדלות מכל הפרלמנטים בעולם, "כולל אצלינו בכנסת הכופרים של ישראל שמאמצים את חוקי הגויים שמשתנים ומתחלפים חדשות לבקרים", ובאימוץ זה הם מודיעים קבל עם ועדה, שחוקי התורה הם לא טובים מספיק בעיניהם, והרי אין לך ביזוי וחילול ה' גדול מזה, שהרי כבר לימדנו משה בשירת האזינו "כִּי לֹא כְצוּרֵנוּ צוּרָם וְאֹיְבֵינוּ פְּלִילִים", כי לנו יש צור חזק שאפשר לסמוך עליו בחוקים שלנו, ולא כאויבינו אשר כל צורם וחזקם אינו אלא שליטה בכח, ומכנה אותם הרמב"ם (הל' סנהדרין פכ"ו ה"ז) כל הדן בדייני גוים ובערכאות שלהם, אף על פי שהיו דיניהם כדיני ישראל, הרי זה רשע וכאילו חרף וגדף והרים יד בתורת משה רבינו. כי בעצם העובדה שאדם הולך להתדיין אצלהם הוא מחשיב את חוקותיהם יותר מחוקי ה', כי הוא רומס את תורתו של ה', והוא חילול שם שמים ברבים שאין כמוהו, כפי שהביא רש"י בפרשתינו, וכבר אמרו חז"ל (יומא פו.) שהוא חמור יותר מרציחה ומע"ז, שאין לו כפרה בתשובה אלא רק במיתה, כמו שנאמר אצל בני עלי "אִם יִתְכַּפֵּר עֲוֹן בֵּית עֵלִי בְּזֶבַח וּבְמִנְחָה עַד עוֹלָם" (שמואל א' פ"ג).  

איך כל זה שייך אלינו היום ?

כאן המקום לעורר ולזעוק ולכאוב את חילול ה' הנורא אשר עם ישראל התדרדר אליו, בשעה שאנו רואים כי אלו אשר פרקו עול תורה ומצוות, והלכו בנתיבות עקלקלות לחפש להם בורות בורות נשברים, לחפש את האמת והצדק אצל שאר אומות העולם, תוך כדי רמיסת כבוד שמים וחילול התורה הקדושה ברבים, ואל לנו להיות חלק מהם, ומחובתנו להבדיל עצמנו אלפי הבדלות מנתיבתם, ולדעת ולהבין כי דרך זו סופה לאבדון גם בעוה"ז וגם בעוה"ב, ואין בה כלל לא אמת ולא צדק, לא יושר ולא משפט, אלא כולו שוחד ומרמה, וכל מחשבתם כל היום אינו אלא למלא את מחשבות תועבותיהם. 

ובפרט כאן בהיכלו של מלך בארצינו הקדושה, אשר אפילו הגויים ידעו כי הוא מקום 'משפט אלוהי הארץ', ואפילו הכותים אשר היו כאן כבר למעלה מלפני 2500 שנה, כשהם הלכו אחר הע"ז אכלום האריות, כמו שכתוב (מלכים ב,יז) "וַיְהִי בִּתְחִלַּת שִׁבְתָּם שָׁם לֹא יָרְאוּ אֶת ה' וַיְשַׁלַּח ה' בָּהֶם אֶת הָאֲרָיוֹת וַיִּהְיוּ הֹרְגִים בָּהֶם … כַּאֲשֶׁר אֵינָם יֹדְעִים אֶת מִשְׁפַּט אֱלֹהֵי הָאָרֶץ". וכפי שהאריך בדברים האלו הרמב"ן במקומות רבים (ויקרא יח,כה; בראשית כו,ה; דברים ד,ה; יא,ח) כי כל התורה והמצוות נתייחדו בעיקר לארץ ישראל ולכן התורה נקראת 'תורת אלוהי הארץ'.

ואין לך חירוף וגידוף גדול מזה, וחובתינו לכאוב ולהתפלל על תיקון העוולה הנוראה הזו, ובפרט בשבת זו אשר קוראים את פרשת המשפטים של ישראל הוא הזמן להתבונן בדרגה האמיתית שאליה אנו שייכים ובמתנה הגדולה ובאהבה העצומה שה' הרעיף עלינו בקבלת התורה גם לגוף ולנשמה גם יחד. 

וזו צריכה להיות כוונתנו בקבלת עול מלכות שמים תמיד שאנו מכריזים ערב ובוקר כי אין לנו שום חוקה אחרת מלבד חוקת התורה שאליה אנו כפופים והיא הבלעדית אשר מחייבת אותנו, ובזה אנו מקבלים עלינו את עול מלכותו באמת, ובזה אנו פועלים את תכלית הבריאה אשר נבראה לכבודו 'כל הנברא בשמי לכבודי בראתיו יצרתיו אף עשיתיו'.

 

מי חושב ומרגיש היום שיש צדק אמיתי?

ועם ישראל בכללותו, ידעו תמיד מקטנם ועד גדולם ואפילו אלו אשר לא זכו לאור ודעת התורה, הבינו כי מי שחפץ בדין אמת ויושר אין לו מה לחפש בערכאות אשר אינם מאמצים את דיני התורה וכבר אמר שלמה (קהלת פ"ג) "מְקוֹם הַמִּשְׁפָּט שָׁמָּה הָרֶשַׁע", ורק במקומות התורה והיראה מתקיים "וְשָׁפְטוּ אֶת הָעָם מִשְׁפַּט צֶדֶק: לֹא תַטֶּה מִשְׁפָּט לֹא תַכִּיר פָּנִים וְלֹא תִקַּח שֹׁחַד … צֶדֶק צֶדֶק תִּרְדֹּף לְמַעַן תִּחְיֶה וְיָרַשְׁתָּ אֶת הָאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לָךְ",שהתורה מלמדת אותנו כי רק מכח משפטי התורה שייך לזכות בחיים הנצחיים של העולם הבא, ולכן התורה מדגישה 'למען תחיה' ללמד אותנו שאנחנו צריכים לזכור שאנחנו כאן בעולם בשביל לתקן את אשר קלקלנו בגלגולים קודמים ולהשלים את תפקידנו כדי לזכות לחיי נצח.

 

האם הדמוקרטיה וחוקותיהם הוא הצדק והיושר שלהם אנו מייחלים ?

שלמה המלך החכם מכל אדם אמר (משלי כו) "מַחֲזִיק בְּאָזְנֵי כָלֶב עֹבֵר מִתְעַבֵּר עַל רִיב לֹּא לוֹ", וביאור דבריו הם כי אנו דומים לאדם שמושך באזנים של כלב ללא סיבה שסופו שהכלב ינשוך אותו, וגם אנחנו היום כשיושבים אנחנו בכנסת ושותפים בה, בזמן שכל עניינה ומטרתה היא לתקוף את דת ישראל וחוקי התורה, הרי שאנו הופכים להיות המטרה שאליה הם נטפלים כל הזמן, ולא משנה כמה יעמדו נציגנו ויצעקו, אבל בסוף הם יעבירו את חוקותיהם הזדוניות מכח הרוב של ה-61 שיש להם המבוסס מערבים ושמאלנים ל"ע, ואם נשאיר אותם לבד שם, הרי שהרוע והכיעור שלהם יתגלה מעצמו לחוץ והוא זה שיהרוס ויכלה אותם, כפי שאומר שם שלמה "לְתַאֲוָה יְבַקֵּשׁ נִפְרָד בְּכָל תּוּשִׁיָּה יִתְגַּלָּע"  (משלי יח) כי הם יהיו נפרדים ויתעסקו בתאוות והאינטרסים שלהם, וממילא יתגלה כל השקר ועל הרוע שלהם, ואדרבה ככל שאנו מתווכחים ולוחמים כנגדם זה מה שנותן להם את האג'נדה ללחום בנו ביתר עוז, כי את כל כח הסט"א הם יונקים דווקא מהקדושה, כי מצד עצמם אין להם שום כח כלל.

וכל זה נובע מכך שהלכנו בדרכי הגויים ובשיטתם אשר חושבים שצריך לתת את השלטון לדמוקרטיה ולעם, והדבר הזה שנוגד לכל תורת ישראל הוא זו אשר בא בעוכרינו, והוא זה שמחבר את השמאלנים לערבים, ומביא למצב ששולטים בנו ולוקחים את כל אשר יש לנו לעצמם, כי ה' רוצה שנדע ונפנים ונראה בחוש שתורת ה' אמת היא, ולכן הוא מבליט את כל הרוע בימים אלו, ולמה לנו להיות נוכחים איתם, ולשייך את עצמנו אליהם, כי הרי לבסוף הם ינחלו מפלה מוחצת.

 

האם נכנסנו לכזו שאננות שאנו מקבלים את מצבינו הנוכחי כעובדה מוגמרת ?

כשאנחנו רואים מול עינינו איך כל המערכת מתפרקת וגם ראשי הממשלה והשלטון אשר כולנו רצינו להאמין בישרם ובאמינותם, ובסוף מוצאים את עצמם או מאחורי סורג ובריח או בעסקות טיעון אשר כל מטרתם להציל את עורם על חשבון עם ישראל, ואיך אפשר להשוות אותם למנהיגי ישראל האמיתיים והגדולים אשר נבחרו על ידי הקב"ה והיו מוכנים להקריב את עצמם בשביל עם ישראל, כמאמר הפסוק "מְחֵנִי נָא מִסִּפְרְךָ אֲשֶׁר כָּתָבְתָּ" (שמות פל"ב) שמשה אומר לה' אם תרצה לפגוע בעם ישראל תפגע בי קודם, ואל לנו להתרגל למצב האיום והנורא  הזה.

וכן ה' מראה לנו את אותו הדבר בהר הבית שהוא מקום מקדשינו, שם דווקא מתגלה הבזיון הגדול ביותר וכמו שבוכה ירמיהו (איכה פ"ה) "עַל זֶה הָיָה דָוֶה לִבֵּנוּ עַל אֵלֶּה חָשְׁכוּ עֵינֵינוּ: עַל הַר צִיּוֹן שֶׁשָּׁמֵם שׁוּעָלִים הִלְּכוּ בו", שועלי"ם – אותיות ישמעאל, שעולים שם ברבבותיהם לתיפלותיהם, ודווקא הם האומה השפלה ביותר, הם אלו ששולטים בנו ברגעים אלו, כי הקב"ה רוצה שנתעורר ונבין לאיזה מציאות שפלה חוקות הגויים הובילה אותנו, ואסור לנו להתרגל חלילה למציאות השפלה הזאת ולקבל אותה בתור מצב נתון ועובדה מוגמרת.

הבנתינו צריכה להשתוות להבנתו של ר' עקיבא, שצחק למראה אותם שועלים היוצאים מבית קודש הקדשים, שמזה הוא הבין וידע שכמו שהנבואות הקשות התקיימו גם הנבואות השמחות של אחרית הימים יתקיימו, כמו שכתוב (ישעיהו פ"ב) "וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית ה' בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִם" וזוהי תקוותינו ואמונתינו כי מכח שנחדש את האמונה שתבער כאש בליבנו, גם אנחנו  נזכה להיות חלק בהתממשות הנבואות השמחות לנגד עינינו כמו שנאמר כי עין בעין יראו בשוב ה' ציון, ובעזרת ה' נזכה שישלח לנו את משיח צדקנו ובבניין ביהמ"ק הנצחי והאחרון ב"ב אמן.

דילוג לתוכן