פרשת וארא
איך רואים את יד ה' המכוונת גם בשעבוד נורא ואיום?
פרשת שמות מסיימת בתיאור המצב הקשה אליו נקלעו שוטרי בני ישראל, המוכים על ידי נוגשי פרעה, הואיל ולא עמדו במכסת הלבנים אותן היה עליהם להכין. רשעותם של נוגשי פרעה לא ידעה גבול, והם מזכירים בצדק את הימים האפלים של השלטון הנאצי בגרמניה, שמינה יהודים לפקח על הזוועות, כמו לעקור את שיני הזהב מן הגופות שיצאו מתאי הגזים, או לפנות את אותן גופות, ותיאורים נוספים מסמרי שער של מעללי הגסטפו, אשר הטילו על "היהודונים הנתעבים" את כל העבודות הבזויות והשפלות, שהנאצים מזרע עמלק ימ"ש לא רצו ללכלך את ידיהם בהם, ואין כאן המקום לפרטם. גם בפרשתנו אנו רואים את ההתעללות הנוראה של נוגשי פרעה, בעת שציווה: לֹא תוֹסִפוּן לָתֵת תֶּבֶן לָעָם לִלְבֹּן הַלְּבֵנִים כִּתְמוֹל שִׁלְשֹׁם, הֵם יֵלְכוּ וְקשְׁשׁוּ לָהֶם תֶּבֶן (שמות ה, ז), בעוד אסור היה להם להפחית את המכסה של התפוקה היומית.
צריך להבין, שעבדותם של אבותינו בפרך - וַיִּבֶן עָרֵי מִסְכְּנוֹת לְפַרְעֹה, אֶת פִּתֹם וְאֶת רַעַמְסֵס (שמות א, יא), הייתה עבודה קשה יותר מבניית גורדי השחקים של היום. ערי מסכנות אלו הן ללא ספק הפירמידות העצומות והעתיקות של מצרים (יוסף בן מתתיהו, קדמוניות היהודים, ספר שני, ט, א), שהעומד לידם מרגיש כחגב, כמאמר הכתוב: וַנְּהִי בְעֵינֵינוּ כַּחֲגָבִים (במדבר יג,לג). הפירמידות של מצרים, הן אחד מפלאי עולם, ואפילו למהנדסים המודרניים המוכשרים ביותר אין שמץ של הבנה, כיצד היה ניתן לבנות קירות כה עצומים באלכסון?! אין למהנדסים אפילו קצה חוט כיצד לפתור חידה זו. גם כאשר ניסו לשחזר בניה של קירות כאלה עצומים, ועוד באלכסון - לא עלתה בידם. שכן בניית הפירמידות הייתה חוכמה אלוקית, שניתנה מבורא עולם אך ורק לבניו אהוביו. חוכמה זאת, מהווה המשך לחוכמה העצומה שניתנה משמים כמה דורות לפני תחילת השעבוד ליוסף, אשר תוך זמן קצר ביותר הפך לאיש החזק והחכם ביותר, ששלט בעולם של אז במשך 80 שנה - מגיל שלושים, עד לפטירתו בגיל מאה ועשר שנים (בראשית נ,כו).
ממצאים ארכיאולוגיים בדמות תבליטים מאותה התקופה, מאששים את אשר מספרת לנו התורה. בציורים אלו נראים עַם של עבדים בצבע עור לבן, העובדים בכפיה תחת נוגשים בעלי צבע עור שחום - צבע עורם של של בני האומה המצרית - אשר עומדים עליהם עִם שוט. מתחת לציור, נכתב בכתב החרטומים העתיק, שהנוגש מאיים ואומר להם: "המקל נמצא בידיי, אל תתרפו בעבודה". אין ספק שאותם העבדים היו אבותינו העברים שהפכו לעבדים עבור המצרים האכזריים. כאשר אנו רואים שעבוד נורא שכזה, נזעקת השאלה: מדוע בראשית התהוותו של עמנו, היה מוטל עליו לעבור תהליך של עבדות כה קשה?
שאלה נוספת: איך יתכן, שכאשר הופיע משה בפעם הראשונה לגאול את עַם ישראל בשליחות ה', המצב רק החמיר?
כפי שאנו קוראים בסוף פרשת שמות, השוטרים היהודים הלכו לפגוש את פרעה מלך מצרים, וניסו לרכך את הגזרות החדשות, ללא הצלחה. אדרבה, פרעה רק החמיר את הגזירות, וציווה: תִּכְבַּד הָעֲבֹדָה עַל הָאֲנָשִׁים וְיַעֲשׂוּ בָהּ, וְאַל יִשְׁעוּ בְּדִבְרֵי שָׁקֶר (ה, ט). כאשר יצאו השוטרים מאת פרעה, הם הטיחו במשה ואהרן האשמות קשות ביותר, הם אמרו: יֵרֶא ה' עֲלֵיכֶם וְיִשְׁפֹּט, אֲשֶׁר הִבְאַשְׁתֶּם אֶת רֵיחֵנוּ בְּעֵינֵי פַרְעֹה וּבְעֵינֵי עֲבָדָיו, לָתֶת חֶרֶב בְּיָדָם לְהָרְגֵנוּ! (ה, כא). משה, שרואה שבעקבות מפגשו עם פרעה, מצבם של בני ישראל רק החמיר, פונה בקריאה נרגשת אל ה' ואומר: לָמָה הֲרֵעֹתָה לָעָם הַזֶּה?! לָמָּה זֶּה שְׁלַחְתָּנִי?! וּמֵאָז בָּאתִי אֶל פַּרְעֹה לְדַבֵּר בִּשְׁמֶךָ - הֵרַע לָעָם הַזֶּה, וְהַצֵּל לֹא הִצַּלְתָּ אֶת עַמֶּךָ! (ה,כב-כג).
סיבות גלויות ונסתרות לשעבוד
כדי להבין מדוע ה' גרם בהתחלה דווקא להידרדרות במצב, עלינו להקדים ולבאר כיצד הקדוש ברוך הוא מנהיג את עולמו, וכיצד אפילו בזמנים קשים הכל מכוון מאת השם יתברך, ולבסוף - בראייה לאחור - מתבהר לכולם שכל רצונו של הבורא יתברך הוא אך ורק להיטיב לבניו האהובים, שהוא כה חפץ ביקרם.
כידוע, אֵין צַדִּיק בָּאָרֶץ, אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה טּוֹב וְלֹא יֶחֱטָא (קהלת ז, כ). הנביא יחזקאל מתאר את עם ישראל בעת התהוותו לעם בארץ מצרים: כֹּה אָמַר ה' א-להים, בְּיוֹם בָּחֳרִי בְיִשְׂרָאֵל… וָאִוָּדַע לָהֶם בְּאֶרֶץ מִצְרָיִם… בַּיּוֹם הַהוּא נָשָׂאתִי יָדִי לָהֶם לְהוֹצִיאָם מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם, אֶל אֶרֶץ אֲשֶׁר תַּרְתִּי לָהֶם, זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ, צְבִי הִיא לְכָל הָאֲרָצוֹת! וָאֹמַר אֲלֵהֶם: אִישׁ שִׁקּוּצֵי עֵינָיו הַשְׁלִיכוּ, וּבְגִלּוּלֵי מִצְרַיִם אַל תִּטַּמָּאוּ, אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם וַיַּמְרוּ בִי, וְלֹא אָבוּ לִּשְׁמֹעַ אֵלַי, אִישׁ אֶת שִׁקּוּצֵי עֵינֵיהֶם לֹא הִשְׁלִיכוּ, וְאֶת גִּלּוּלֵי מִצְרַיִם לֹא עָזָבוּ. וָאֹמַר לִשְׁפֹּךְ חֲמָתִי עֲלֵיהֶם, לְכַלּוֹת אַפִּי בָּהֶם, בְּתוֹךְ אֶרֶץ מִצְרָיִם (יחזקאל כ, ה-ח). עולה מדברי יחזקאל, שעם ישראל היה צריך לעבור מסע של שבירת המידות וכפרה על העוונות הגדולים שהם עשו בארץ מצרים, ולכן כביכול לא הייתה ברירה לבורא עולם, אלא להעביר אותם בכור ההיתוך של שעבוד מצרים, על מנת לטהרם ולעשותם ראויים לגאולה.
אל לנו לשאול שאלות על בורא עולם, גם בנושא כאוב וקשה כמו השואה הנוראה שעמנו עבר במאה הקודמת. כל השאלות בסגנון 'היכן היה אלוקים בשואה?' - יתבהרו לעתיד לבוא, בביאת משיח צדקנו בקרוב. הדבר היחיד שניתן לומר הוא, שלמרבה הצער ביהדות גרמניה המשכילית של לפני השואה, לא היה אפילו עשרה אחוז של יהודים שלא התבוללו. כפרים שלמים של יהודים שומרי תורה ומצוות פרקו עול, ונטמעו בן הגויים. כאשר הסלוגן של הנישא בפי כל באותם ימים היה: "היה יהודי בביתך, ואדם בצאתך!" אין ספק שמצב זה הביא לחרון אף נורא בשמים, וגרם למידת הדין להימתח כעניבת חנק סביב צווארנו.
היטלר והמן – מאשפות ירים אביון
ספרים לאין ספור יצאו לאור, וממשיכים לצאת חדשים לבקרים על צורר היהודים הרשע היטלר יימח שמו וזכרו, וכל מי שחוקר את נושא עומד ומשתומם: כיצד הוא הגיע לפסגות שכאלה?! הצורר היה אדם חסר השכלה. הוא כלל לא היה גרמני אלא אוסטרי. הוא גדל ללא אב כילד רחוב. כאשר התגייס לצבא הגרמני ביקש להתקבל לקורס קצינים ונענה בסירוב כיוון שהמבחנים העידו עליו שאין לו כל כושר מנהיגות. מעולם לא הייתה לו עבודה, והמשכורת הראשונה שקיבל בחייו הייתה כאשר הפך לקנצלר גרמניה...
כשישב היטלר בבית הסוהר בעקבות ניסיון הפיכה כושל, הוא כתב ספר רווי שנאה ליהודים, בשם 'מיין קאמפף'. זה היה מספיק לבורא עולם בשביל לבחור בו להיות המקל שלו. הוא הפך מאפס מאופס - להיות אחד המנהיגים הבולטים, ששינה את העולם מן הקצה אל הקצה, בתוך תקופת שלטון קצרה בת שתים עשרה שנה. הקדוש ברוך הוא נתן רשות לשטן לדבר מתוך גרונו דברי שטנה בשצף קצף להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים. כל מי שצופה בנאומיו ובתנועות הידיים של הצורר ימ"ש, שומע טון דיבור ורואה תנועות גוף רובוטיות, כביכול היה בובה שמפעילים אותה באמצעות חוטים. גם הקרובים ביותר אליו, כמו בן זוגתו, העידו עליו כי הוא היה מונע מכוח שטני ששלט בו, כמאמר הכתוב במשלי: פַּלְגֵי מַיִם לֶב מֶלֶךְ בְּיַד ה', עַל כָּל אֲשֶׁר יַחְפֹּץ יַטֶּנּוּ (משלי כא, א). רק הקדוש ברוך הוא יכול להחליט אם אדם יעלה מעלה מעלה, או ירד מטה מטה.
עברו שתים עשרה שנים של זוועות, עד שהקדוש ברוך הוא ברחמיו החליט שהצורר השלים את התפקיד שהוטל עליו, ואז הוא התאבד בירייה ונעלמו עקבותיו. ממש כמו האִמרה המשפילה: "הכושי עשה את שלו, הכושי יכול ללכת". רואים בעליל איך הקדוש ברוך הוא יכול לקחת אדם בעל אפס כישורים, ולהפוך אותו לשליטה של יבשת אירופה; ולהיפך, הוא יכול לקחת את האדם החכם ביותר ולעשותו לחסר כל יכולת, כמו שכתוב: מֵשִׁיב חֲכָמִים אָחוֹר, וְדַעְתָּם יְשַׂכֵּל (ישעיה מד, כה). ממש כך גם בחר הקדשו ברוך הוא גם באשורים שחיו לפני כ-2700 שנה להיות שבט אפו, ולהגלות את עשרת השבטים ולהפיצם בעמים שנים רבות לפני חורבן בית ראשון - הוֹי אַשּׁוּר שֵׁבֶט אַפִּי, וּמַטֶּה הוּא בְיָדָם זַעְמִי (ישעיהו י, ה).
אותו סיפור היה גם עם אמן האגגי. המן היה מזרע עמלק, וכלל לא היה שייך לעם הפרסי, והיה בדרגה הנמוכה ביותר מבין השרים. אך ברגע שהתמלא בשנאה ליהודים, והיה חפץ להשמידם מִנַּעַר וְעַד זָקֵן טַף וְנָשִׁים בְּיוֹם אֶחָד (אסתר ג, יג), העלהו הקדוש ברוך הוא לגדולה, והוא קיבל מהמלך אחשוורוש יד חופשית להוציא לפועל את מזימותיו. זו דוגמה נוספת, לאופן שבו הקדוש ברוך הוא משתמש דווקא באנשים חסרי כישורים, ומעלה אותם לדרגות נעלות, רק בכדי להשתמש בהם כשבט אפו ומטה זעמו, וכל זאת כדי להחזיר את עם ישראל בתשובה לאביהם שבשמים. ואכן, כאשר בימי המן העם בשושן צם שלושה ימים ושלשה לילות, וחזר בתשובה שלימה, מיד לקח הקדוש ברוך הוא את השונא הגדול - המן האגגי, ואמר לו: מַהֵר, קַח אֶת הַלְּבוּשׁ וְאֶת הַסּוּס כַּאֲשֶׁר דִּבַּרְתָּ, וַעֲשֵׂה כֵן לְמָרְדֳּכַי הַיְּהוּדִי (אסתר ו, י), ובתוך זמן קצר תלו אותו עַל הָעֵץ אֲשֶׁר הֵכִין לְמָרְדֳּכָי (שם ז, י). מילים אלו נאמרו לו מפיו של הקדוש ברוך הוא עצמו, שכן שכל מלך סתם במגילת אסתר - הכוונה למלכו של עולם (מדרש אבא גוריון פרק א).
כיצד פועלת מידת הדין, וכיצד פועלת מידת הרחמים?
הפסוק הראשון בפרשת וירא מתחיל: וַיְדַבֵּר אֱלֹקִים אֶל מֹשֶׁה, וַיֹּאמֶר אֵלָיו אֲנִי הוי"ה (ו, ב). אנו יודעים, שאלוקים – מסמל את מידת הדין, ושם הויה – מסמל את מידת הרחמים (בראשית רבה לג, ג). לאור זאת, פסוק זה תמוה: או שישתמש בשם אלוקים, או שישתמש בשם הויה? האם הוא נאמר במידת הרחמים, או שמא במידת הדין? התשובה היא, שפסוק זה מעביר לנו מסר, שגם במידת הרחמים יש כללים. מידת הרחמים אינה חלה באופן אוטומטי, ואינה מרחב פתוח ללא גבולות; גם במידת הרחמים יש חוקים וגבולות.
כאשר משה מגיע לפרעה מלך מצרים, ודורש בשם ה': נֵלְכָה נָּא דֶּרֶךְ שְׁלשֶׁת יָמִים בַּמִּדְבָּר, וְנִזְבְּחָה לַה' אֱלֹקֵינוּ (שמות ה, ג), פרעה דוחה אותו ברשעותו הגדולה בשתי ידיים, ויותר מכך: הוא עונה לו בחוצפה ובעזות מצח כלפי שמיים, באומרו: מִי ה' אֲשֶׁר אֶשְׁמַע בְּקֹלוֹ לְשַׁלַּח אֶת יִשְׂרָאֵל?! לֹא יָדַעְתִּי אֶת ה', וְגַם אֶת יִשְׂרָאֵל לֹא אֲשַׁלֵּחַ! (שמות ה, ב). הרי זוהי חוצפה ורשעות מאין כמוה! פרעה רודה עם שלם במשך מאות שנים, וכאשר הם מבקשים ממנו ללכת לשלושה ימים של פולחן לאלוקים - הם נתקלים בסירוב מוחלט, תוך כדי שפרעה רומס בצורה בוטה ונחרצת את זכויות המינימום של האדם באשר הוא, ועוד מוסיף חטא על פשע בגזירה חדשה: לֹא תוֹסִפוּן לָתֵת תֶּבֶן לָעָם לִלְבֹּן הַלְּבֵנִים כִּתְמוֹל שִׁלְשֹׁם, הֵם יֵלְכוּ וְקשְׁשׁוּ לָהֶם תֶּבֶן (שמות ה, ז). וכך, למרות שהמצרים הפסיקו באופן פתאומי את אספקת התבן לעבדים העבריים, אשר מעתה צריכים ללכת ולאסוף את התבן בעצמם, הם גם אינם רשאים להוריד דבר ממכסת התפוקה היומית.
הקדוש ברוך הוא אֵל אֱמוּנָה וְאֵין עָוֶל, צַדִּיק וְיָשָׁר הוּא (דברים לב, ד), וגם לרשע הכי גדול הוא נותן פתח לחזור בתשובה, אלא אם כן הוא מוכיח במעשיו את המגמה ההפוכה. וזה מה שניתן לראות אצל פרעה ההפכפך, שבחמשת המכות הראשונות כל פעם הוא היה מוכן להתגמש, אולם לאחר שסערת המכה שככה, הוא הקשיח את עמדותיו וחזר לרשעותו. הרי אתה טיפש הטיפשים וחמור החמורים! וכי הקדוש ברוך הוא לא יכול היה במכה אחת לגרום לך לשלח את העם?! אלא שהקדוש ברוך הוא רצה להראות את גודל רשעותך, ועד היכן מגיעה התעקשותך שלא לשלח את ישראל מארצו. הרי אתה - פרעה הרשע - רואה בבירור, שהקדוש ברוך הוא שולט על הטבע בצורה מוחלטת. שהוא מביא עליך ועל עמך מכה אחר מכה, ועל עם ישראל הוא מגן ומסוכך עד שאפילו שערה אחת לא נפלה מראשם ארצה. כיצד עדיין אתה מעז להקשות את ליבך ולעמוד במריֶךָ?! מאחר שבחרת להתנהל בדרך זו, שוב לא תהיה לך הזכות לקבל את הדבר הגדול ביותר שהקדוש ברוך הוא ברא עלי אדמות: את היכולת לתקן את מעשיך, להודות שטעית, ולחזור בתשובה, יַעֲזֹב רָשָׁע דַּרְכּוֹ, וְאִישׁ אָוֶן מַחְשְׁבֹתָיו, וְיָשֹׁב אֶל ה' וִירַחֲמֵהוּ, וְאֶל אֱלֹקֵינוּ כִּי יַרְבֶּה לִסְלוֹחַ (ישעיה נה, ז). ה' יגרום לך לחשוב, שכביכול הצלחת להתגבר עליו בכך שעמדת בקשיות עורף כנגדו, ושהשעה משחקת לך, ושאתה עדיין חי וקיים, וממשיך לשלוט בעם של עבדים בכוח הזרוע, מבלי שיש ביכולתם להתגונן מפניך. לכן ה' מביא עליו עשר מכות לאט לאט, כדי להוכיח קבל עם ועדה שכל מי שמקשה עורפו כנגד בורא עולם, לבסוף ינחל מפלה מוחצת. כמו זאת שנחלו פרעה וכל חילו שטֻבְּעוּ בְיַם סוּף (טו, ד), עד שלֹא נִשְׁאַר בָּהֶם עַד אֶחָד (יד, כח; קטע זה על פי מדרש רבה ורמב"ן ז,ג ועוד).
איך רעיון זה משתלב עם תהליך הגאולה המתרחש בזמננו?
גם בארצנו הקדושה, פתאום קמה לה במחטף ממשלה שמאלנית, שעומדת על חודו של קול, ושתלויה בשיתוף עם הערבים, שונאנו המושבעים. וכך כותב הנביא ישעיהו בנבואות אחרית הימים: לָכֵן שִׁמְעוּ דְבַר ה' אַנְשֵׁי לָצוֹן - ליצנים, מֹשְׁלֵי הָעָם הַזֶּה אֲשֶׁר בִּירוּשָׁלִָם: כִּי אֲמַרְתֶּם 'כָּרַתְנוּ בְרִית אֶת מָוֶת, וְעִם שְׁאוֹל עָשִׂינוּ חֹזֶה – הסכמים קואליציוניים, שׁוֹט שׁוֹטֵף כִּי יַעֲבֹר לֹא יְבוֹאֵנוּ – שאתם מדמיינים כי לא תענשו על כך, כִּי שַׂמְנוּ כָזָב מַחְסֵנוּ -בערבים – וּבַשֶּׁקֶר נִסְתָּרְנוּ' – ומתחבאים מאחורי מכבסת מילים. כל מי שליבו חרד לגורל עמנו, עומד ומשתומם: כיצד יתכן שחיינו מתנהלים בריצוי דרישותיהם של שונאינו?! די לראות את הנואמים בכנסת ישראל, נעמדים על הדוכן, ובפתח דבריהם מבקשים את רשות הדיבור מהאדון יושב ראש הכנסת הערבי שונא ישראל, שעד זה לא מכבר תמך ברצח יהודים חפים מפשע. הלא דבר זה מעורר חלחלה ושאט נפש. ההסכמים שנרקמים, מזעזעים את כל אשר נשמת ישראל בו! האם יש דבר מקומם מזה, כשמזרימים מאות מיליוני שקלים בכדי לחבר את המבנים הבלתי חוקיים של הבדואים בנגב לחשמל, כאשר יודעים מראש, שצעד כזה הוא בעצם הכרה מלאה, ופרס על עוולותיהם?! ולעומתם, משפחות יהודיות מרובות ילדים אשר משוועות לעזרה ולהרווחה, ומרחיבות את ביתן הדל במרפסת קטנה, זוכות לקבל צו הריסה וקנס אכזרי ומרושע.
אל לנו עם ישראל הצדיקים והחרדים לדבר ה' להיבהל
את התשובה לכך ניתן ללמוד מפרעה. את פרעה הרים הקדוש ברוך הוא ונתן לו כוח לעמוד במכות, עד שהיה נראה שהוא כביכול מצליח להתגבר על הקדוש ברוך הוא חלילה, וכל זאת למה? בכדי שכאשר ייפול, יהיה מוכח לפני כל באי העולם שהמורד בבורא עולם יספוג מפלה ניצחת. כך גם בזמננו – זמן פעמי משיח, 'עקבתא דמשיחא' (ראה סוטה מט, ב) – הקדוש ברוך הוא רוצה לרומם את השמאל שונאי הדת, ואת אויבינו הערבים, להוציא אותם משולי המפה בה נמצאו עד עתה, ולתת לשונאינו מקום מכובד בממשלה ובארץ, ולהבליט את רוע מעלליהם כדי שלאחר מכן תהיה מפלתם מושלמת – מאיגרא רמא לבירא עמיקתא (על פי חגיגה ה, ב).
כל זה הוא חלק מתהליך הבירור המוזכר במקראות רבות בספרי הנביאים שעוסקים באחרית הימים – שהכול יראה "הפוך על הפוך". על אנשי שלומנו להרהר בליבם את מאמר הנביא מלאכי (ג, יד-כד): אֲמַרְתֶּם: שָׁוְא עֲבֹד אֱלֹהִים, וּמַה בֶּצַע כִּי שָׁמַרְנוּ מִשְׁמַרְתּוֹ, וְכִי הָלַכְנוּ קְדֹרַנִּית מִפְּנֵי ה' צְבָ-אוֹת?! – רְאוּ את הגזרות המתחדשות על החרדים... וְעַתָּה אֲנַחְנוּ מְאַשְּׁרִים זֵדִים - בעצם ישיבתנו בכנסת של אנשים כופרים, גַּם נִבְנוּ עֹשֵׂי רִשְׁעָה – שמאלנים וערבים, גַּם בָּחֲנוּ אֱ-לֹהִים וַיִּמָּלֵטוּ – בחוקים שמטרתם לעקור את הדת מישראל. אך אל דאגה! מיד אחר כך ממשיך הנביא וכותב: אָז נִדְבְּרוּ יִרְאֵי ה' אִישׁ אֶל רֵעֵהוּ, וַיַּקְשֵׁב ה' וַיִּשְׁמָע – הקדוש ברוך הוא מקשיב לרחשי ליבינו, וַיִּכָּתֵב סֵפֶר זִכָּרוֹן לְפָנָיו, לְיִרְאֵי ה' וּלְחֹשְׁבֵי שְׁמוֹ – איזו זכות להיכתב בספר הגאולה לחיי נצח! כי ביום הגדול שהגאולה תבוא, בקרוב מאוד – כִּי הִנֵּה הַיּוֹם בָּא, בֹּעֵר כַּתַּנּוּר; וְהָיוּ כָל זֵדִים וְכָל עֹשֵׂה רִשְׁעָה קַשׁ, וְלִהַט אֹתָם הַיּוֹם הַבָּא, אָמַר ה' צְבָ-אוֹת אֲשֶׁר לֹא יַעֲזֹב לָהֶם שֹׁרֶשׁ וְעָנָף – לא יישאר זכר לכל עושי הרשעה, וְזָרְחָה לָכֶם יִרְאֵי שְׁמִי שֶׁמֶשׁ צְדָקָה וּמַרְפֵּא בִּכְנָפֶיהָ, וִיצָאתֶם וּפִשְׁתֶּם כְּעֶגְלֵי מַרְבֵּק. וְעַסּוֹתֶם רְשָׁעִים, כִּי יִהְיוּ אֵפֶר תַּחַת כַּפּוֹת רַגְלֵיכֶם, בַּיּוֹם אֲשֶׁר אֲנִי עֹשֶׂה, אָמַר ה' צְבָאוֹת! הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה הַנָּבִיא, לִפְנֵי בּוֹא יוֹם ה' הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא. וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים, וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם; פֶּן אָבוֹא, וְהִכֵּיתִי אֶת הָאָרֶץ חֵרֶם.
לקראת סגירת הגיליון נתבשרנו בחדשות מרעישות מארצות הברית, אשר מחזיקה את עצמה ל'שוטר העולמי' ול'מבוגר האחראי' על הסדר בעולם. נשיאה של ארצות הברית, יחד עם הנשיא הקודם, הזרימו טריליוני דולרים לתהליך החיסון המואץ, ויצאו על בסיס קבוע בהצהרות חוזרות ונשנות שמשמעותן הייתה "כוחי ועוצם ידי" – 'הנה מגיע הרגע בו נוכל בכוחנו לגבור על המגיפה'. והנה בימים האחרונים אנו שומעים, כי הוא הודה לעין כל שאין פתרון למגיפה העולמית הנוכחית! לא בכדי הצהרה זו ניתנה בשבוע שבו נקרא את פרשת וארא, בה אנו קוראים על פרעה שמודה ומתודה לעיני כל: ה' הַצַּדִּיק, וַאֲנִי וְעַמִּי הָרְשָׁעִים! עלינו לדעת, כי בימים גדולים אלו נמצא תמיד קשר בין הכתוב בפרשת השבוע בתורתנו הנצחית – לבין מאורעות המתרחשים בזמן אמת.
ממש כך אנו מוצאים בספר ישעיהו (כו, כ-כא) נבואת אחרית הימים הקשורה למגפה הנוכחית המתחוללת בעולם: לֵךְ עַמִּי בֹּא בַחֲדָרֶיךָ…כִּי הִנֵּה ה' יֹצֵא מִמְּקוֹמוֹ לִפְקֹד עֲוֹן יֹשֵׁב הָאָרֶץ עָלָיו. ואנו רואים בעליל, שהקדוש ברוך הוא משתמש במגיפה על כל הווריאנטים שלה - המתגלים חדשים לבקרים – כדי למרק את העולם מעוונותיו, על מנת להכינו לגאולה השלימה, שאז כולם יבינו שאֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ. עם ישראל הנמצא במרכז הקלחת של מה שמתרחש בעולם, כמו שאמרו חז"ל, שכל מה שנעשה בעולם הוא בשביל ישראל (ראה ילקוט שמעוני ישעיהו תצט); ואנו מקווים, ומייחלים, ומתפללים, שחס וחלילה לא נגיע לידי מצב של כִּי בַּפַּעַם הַזֹּאת אֲנִי שֹׁלֵחַ אֶת כָּל מַגֵּֽפֹתַי – כל הוורייאנטים, אֶֽל לִבְּךָ, וּבַֽעֲבָדֶיךָ, וּבְעַמֶּךָ, בַּֽעֲבוּר תֵּדַע כִּי אֵין כָּמֹנִי בְּכָל הָאָֽרֶץ (שמות ט, יד),שהרי זה בדיוק מה שמתחולל היום לנגד עיננו, שהמגיפה משתוללת ומתפשטת במהירות וכבר יצאה מכלל שליטה. וכל זה בשביל עם ישראל, שילמד לקח ממה שמתרחש בעולם: הגיע הזמן להשיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים, וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם, ואכן אנו רואים שיש חזרה בתשובה היום יותר מאי פעם. אולם זה לא מספיק. כל אחד ואחת מאיתנו צריך לעשות השתדלות לקרב את כל מי שהוא יכול. יהודי יקר! קח איתך את התפילין לכל מקום שאתה הולך, כי בוודאי תפגוש יהודי שתוכל לזכות אותו בהנחת תפילין. בימים טרופים אלו, אין יהודי שלא רוצה להוסיף זכויות, ולהגן על עצמו ועל משפחתו מכל מרעין בישין. נסה ותראה כמה זה קל!
אנו תפילה, שהקדוש ברוך הוא יתמלא רחמים על עמו ישראל, ויאמר לצרותינו: די! מאסנו בממשלה שלא הולכת בדרך התורה והמצוות, והקדוש ברוך הוא הראה לנו בגדול, שכל השיטה הקלוקלת של הבחירות והדמוקרטיה יכולה להוביל לממשלה של ליצנים, שכורתים בְרִית אֶת מָוֶת – עִם שונאי עמנו המושבעים. וכמו שהקדוש ברוך הוא שלח לאבותינו במצרים את הגואל, שהופיע בפתע פתאום, וכל העם ראו באחת כִּי פָקַד ה' אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְכִי רָאָה אֶת עָנְיָם (שמות ד, לא), כך גם בנו יתקיימו הכתובים: כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת (מיכה ז, טו), וּפִתְאֹם יָבוֹא אֶל הֵיכָלוֹ הָאָדוֹן אֲשֶׁר אַתֶּם מְבַקְשִׁים (מלאכי ג, א), והקדוש ברוך הוא ישלח בפתע פתאום את משיח צדקנו שיגאלנו גאולת עולמים במהרה בימינו אמן כן יהי רצון.